Różnorodność w życiu jest niezmiernie ważna. Chyba nikt z nas nie lubi monotonii, prawda? To właśnie z tego powodu co jakiś czas wymieniamy swoją garderobę, to również dlatego co pewien czas planujemy remont mieszkania, przemalowanie ścian czy też kup[no nowych mebli. Wszystko to jest wynikiem ludzkiej natury – człowiek lubi innowację, natomiast nie lubi nudy. Widać to już w bardzo wczesnym wieku u dzieci. Dziecko bardzo często, wręcz co chwilę się nudzi, zatem bardzo szybko zmienia zabawki, ale jedną i tą samą może bawić się nie dłużej niż kilka minut, bo po tym czasie staje się ona dla niego nudna. Monotonia w życiu człowieka nie jest wskazana, dlatego każdy z nas stara się jakoś urozmaicić swoje życie wprowadzając do niego nowe, ciekawe elementy. Ale czasami noe mamy wpływu na to, czy coś jest monotonne czy też nie, bo nie my za to odpowiadamy. Przykładem mogą być badania rynku, które przez wielu konsumentów określane są właśnie jako nudne i monotonne. Takie badania najczęściej odbywają się w rozmowie jeden na jeden – czyli na przykład w ankiecie przeprowadzanej na ulicy albo też w rozmowie telefonicznej. Nie są to jedyne metody badania opinii konsumenckiej, ale na pewno są one najbardziej popularne. Jak zatem konsumenci mają brać chętnie udział w takich badaniach, skoro jest to dla nich nudne i nie mają na to zwyczajnie ochoty?
Problem do rozwiązania
Problem ten musi być w jakiś sposób rozwiązany, ponieważ zdanie konsumentów jest bardzo ważne i potrzebne. Nie tylko dla rozwoju firm, ale również dla samych konsumentów i ogólnie dla rozwoju rynku. Jak przekonać konsumentów, że badania rynku nie zawsze muszą wyglądać tak samo i że ich forma niekoniecznie musi być nudna i monotonna? Od pewnego czasu starają się to zrobić agencje badawcze, a raczej ich pracownicy, którzy proponują konsumentom wzięcie udziału w tak zwanych badaniach fokusowych. Więcej o badaniach można dowiedzieć się na stronie fokusownia.com.pl – właściwie znajdują się tam wszystkie niezbędne do weryfikacji tej formy badań informacje. Niemniej jednak strona fokusownia.com.pl jest raczej stroną, na której posługuje się językiem typowo specjalistycznym, dlatego też warto w kilku słowach przybliżyć konsumentom tę formę badań i jednak zachęcić ich do tego, aby wzięli udział w badaniach fokusowych jeśli oczywiście będą mieli takową możliwość.
Fokusowe
Badania fokusowe to nie rozmowa jeden na jeden. To raczej wywiad prowadzony przez moderatora i to wywiad, podczas którego pytania zadaje się kilku osobom. W ten sposób można zaoszczędzić sporo czasu. Co więcej, badania fokusowe odbywają się w fokusowniach czyli specjalnych salach, którą albo trzeba posiadać albo można wynająć – fokusownia na wynajem to rozwiązanie idealne, bo nie trzeba gospodarować własną przestrzenią, żeby przebadać pod pewnym kątem kilkuosobową grupę osób. Nie jest to więc ankieta, nie jest to też rozmowa telefoniczna – jest to wywiad, a więc metoda inna, niż te, które znamy.